Wprowadzanie płatności bezgotówkowych: przewodnik krok po kroku.

Płatności bezgotówkowe stają się coraz bardziej powszechne. Według danych NBP, średnio, w ciągu jednego tylko kwartału, Polacy dokonują przy użyciu kart płatniczych już ponad miliarda transakcji. Posiadanie w swoim punkcie sprzedaży sprzętu do obsługi płatności bezgotówkowych dawno już przestało być tylko ciekawą technologiczną nowinką skierowaną dla wąskiej grupy klientów. Dziś posiadanie terminala płatniczego jest już biznesową koniecznością.

Co trzeba zrobić, żeby dołączyć do grona firm akceptujących płatności bezgotówkowe?

  1. Podejmij decyzję. Na samym początku powinieneś dokładnie przeanalizować swój biznes i ocenić, w jaki sposób płatności bezgotówkowe mogą pomóc Ci się rozwinąć. Korzyści z przyjmowania płatności jest mnóstwo. Sprawdź, które z nich mogą być najbardziej przydatne w działalności, którą prowadzisz.
  2. Zidentyfikuj swoje potrzeby. Zanim skontaktujesz się z operatorem płatności bezgotówkowych, powinieneś wiedzieć, czego dokładnie oczekujesz. Zastanów się nad potrzebami swojego biznesu, uwzględnij specyfikę branży, w jakiej działasz. Oszacuj, jaką część obrotu będą stanowiły u Ciebie płatności kartą. Sprawdź, ilu terminali potrzebujesz i jakiego mają być rodzaju. Tylko w ten sposób operator będzie w stanie zaproponować Ci ofertę, optymalnie dopasowaną do potrzeb Twojej firmy.
  3. Skontaktuj się z operatorami. Operatorzy płatności bezgotówkowych obsługują wszystkie płatności dokonywane kartą oraz innymi metodami (np. płatnościami mobilnymi) i dbają o to, żeby prawidłowo rozliczać transakcje bezgotówkowe. W serwisie compay.pl możesz dowiedzieć się, jakie możliwości i usługi oferują operatorzy działający w Polsce. Możesz również ułatwić sobie kontakt z nimi, wprowadzając do serwisu informacje o podstawowych parametrach Twojego biznesu. Na stronie compay.pl znajdziesz ponadto praktyczne poradniki pomocne w wyborze najlepszego operatora, oraz poznasz szacunkowe koszty i korzyści wynikające z instalacji płatności bezgotówkowych w Twoim sklepie.
  4. Przeanalizuj oferty od operatorów. Każdy z operatorów przedstawia Ci swoje indywidualne warunki współpracy. Oferta operatora określa zawsze:

modele terminali, zasady ich udostępniania i serwisowania

obsługiwane metody płatności

czas trwania umowy, warunki jej rozwiązania i konsekwencje ewentualnego rozwiązania przed terminem

prowizje należne operatorowi

termin przekazania środków z rachunków użytkowników kart

inne usługi oferowane przez operatora i ich koszt

usługi dodatkowe, jakie można świadczyć z wykorzystaniem terminala, i wynagrodzenie, jakie możesz za to otrzymać od operatora.

  1. Porównaj oferty. Wykorzystaj internetową porównywarkę compay.pl i sprawdź, które z ofert najlepiej odpowiadają potrzebom Twojego biznesu. Odrzuć te, których warunki nie pokrywają się z Twoimi oczekiwaniami.
  2. Otrzymane od operatorów oferty można negocjować. Podejmij rozmowy z operatorami, których oferty uważasz za najkorzystniejsze, aby maksymalnie dopasować je do potrzeb swojej działalności. Im większa skala Twojej działalności, tym większą masz siłę negocjacyjną i tym łatwiej będzie Ci namówić operatorów do zmodyfikowania warunków oferty.
  3. Wybierz operatora. Gdy jesteś pewien, że udało Ci się znaleźć optymalną ofertę, podpisz umowę. W ciągu kilku dni w Twoim punkcie sprzedaży zostanie zainstalowany terminal, a pracownicy zostaną przeszkoleni z jego użytkowania. Jeśli prowadzisz punkt sprzedaży online, otrzymasz od operatora instrukcję integracji modułu płatności z platformą internetową, na której prowadzisz sprzedaż.
  4. Rozpocznij przyjmowanie płatności. Otwarcie się na płatności bezgotówkowe podnosi wartość Twojego biznesu w oczach konsumentów. Obroty punktu rosną. Klienci używający kart wydają zazwyczaj więcej niż ci ograniczeni wyłącznie do gotówki. Zainstalowanie terminala i świadczenie przy jego pomocy usług dodatkowych przyciąga zawsze nowych klientów.
  5. Otrzymuj szybko rozliczenia transakcji. Kwoty pobrane z kart i rachunków klientów deponowane są na kontach pośrednich, z których w określonym w umowie z operatorem odstępie czasu (zazwyczaj już na drugi dzień) są przekazywane na Twoje konto, pomniejszone o prowizję operatora. Na koniec miesiąca operator wystawi Ci fakturę za pobrane przez siebie prowizje, wraz z pełnym ich wykazem. W umówionym czasie Twoje konto zasilą przychody z prowizji za świadczenie przy pomocy terminala usług dodatkowych.