Wszędzie wokół słyszysz o zaletach płatności bezgotówkowych, ale ciągle zastanawiasz się, czy to na pewno właściwe rozwiązanie dla Twojego biznesu? Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, jakie korzyści możesz osiągnąć, wprowadzając akceptację płatności bezgotówkowego do swojej firmy!

Bezpieczeństwo

  • Wprowadzając do swojego punktu handlowego płatności bezgotówkowe, automatycznie zwiększasz poziom jego bezpieczeństwa. W kasie fiskalnej znajduje się mniej gotówki, zmniejsza się więc jej atrakcyjność dla złodziei, ceny ubezpieczenia lokalu spadają, spada też liczba oszustw – nie można już narazić Cię na straty, płacąc fałszywymi banknotami.
  • Płatności bezgotówkowe są bezpieczne nie tylko dla przedsiębiorców przyjmujących płatności kartą, ale i dla samych użytkowników kart. Mogą oni wprowadzać specjalne limity transakcji kartą, które chronią ich przed nagłą utratą środków na koncie w przypadku, gdy trafi ona w niepowołane ręce. Zgubioną kartę mogą też łatwo zablokować w swoim blanku. W trosce o bezpieczeństwo posiadaczy kart, organizacje kartowe wprowadzają na rynek coraz bardziej nowoczesne rozwiązania – przykładowo, Mastercard zaprezentował niedawno biometryczną kartę płatniczą nowej generacji. Wykorzystuje ona technologię odczytu linii papilarnych. Karty takie nie wymagają żadnego dostosowania ze strony akceptanta. Jedyna różnica znajduje się po stronie użytkownika karty – i polega na zmianie sposobu autoryzacji. Dokonując transakcji, posiadacz karty przykłada kciuk do czytnika linii papilarnych, który znajduje się na karcie. Odcisk kciuka jest porównywany z wzorcem biometrycznym, przechowywanym w procesorze karty, i jeśli wynik weryfikacji będzie pozytywny, transakcja zostanie zaakceptowana. Dodatkowo, organizacje kartowe wprowadzają również systemy wczesnego wykrywania oszustw.

Zachęty od administracji państwowej

  • Wartość w rozwoju rynku bezgotówkowego dostrzega też administracja państwowa. Im więcej płatności dokonuje się bez gotówki, tym łatwiej jest jej śledzić potencjalne nieprawidłowości w rozliczeniach. Nic dziwnego więc, że państwo podejmuje różne inicjatywy wspierające płatności bezgotówkowe, a przy okazji mające na celu walkę z szarą strefą.
  • Niedawno powstała Fundacja „Polska Bezgotówkowa”, która ma być utrzymywana ze składek uczestników rynku (organizacji kartowych, banków i operatorów). Środki zgromadzone przez fundusz mają być przeznaczane na wspieranie przedsiębiorców, którzy dopiero chcą wprowadzić do swojej firmy płatności bezgotówkowe. Mają one dofinansowywać zakupy terminali i, przez pierwsze 12 miesięcy, pokrywać opłaty należne operatorowi.

Wygoda i prostota

  • Z badań Mastercard wynika, że wśród najważniejszych korzyści, jakie konsumenci dostrzegają w płatnościach bezgotówkowych, znajduje się wygoda i oszczędność czasu. Przeprowadzanie transakcji bezgotówkowych jest wygodne zarówno dla klientów, jak i dla sprzedawców. Ci pierwsi nie muszą wyszukiwać już w portfelu dokładnej kwoty do zapłacenia, ci drudzy nie musi wydawać reszty. Cała operacja trwa maksymalnie kilkadziesiąt sekund. Poza tym, korzystając z płatności bezgotówkowych, konsumenci mogą obecnie dokonywać całych swoich zakupów w sklepach internetowych. Wartość rynku e-commerce sięga już 40 mld zł.
  • Rozwój technologiczny sprawił, że dzisiejsze terminale nie tylko posiadają mnóstwo praktycznych funkcji, takich jak np. umożliwianie zapłaty napiwku wyodrębnionego od głównego zamówienia, ale i coraz bardziej praktyczna staje się ich forma. Wiele rodzajów terminali można dowolnie przemieszczać. Coraz częściej w rolę terminala wciela się zresztą wyposażony w specjalny czytnik smartfon z zainstalowaną na nim odpowiednią aplikacją, a w przyszłości ma nim zostać sam smartfon – testy nad takim rozwiązaniem rozpoczął już Mastercard. Korzystanie przez pracowników firm z terminali płatniczych nie jest trudne i zawsze poprzedza je szkolenie zrealizowane przez przedstawicieli operatora. Z kolei przedsiębiorcy prowadzący sklep internetowy, otrzymują dokładną instrukcję integracji platformy ze modułem płatności.

Trendy

  • Popularność płatności bezgotówkowych wśród Polaków nieustannie rośnie. Według danych Ministerstwa Rozwoju, jeszcze 10 lat temu stanowiły one zaledwie 2% wszystkich płatności, teraz bezgotówkowa jest już niemal co czwarta z nich. Szacuje się, że w ciągu całego 2017 roku zostanie w Polsce zrealizowanych blisko 5 miliardów transakcji z wykorzystaniem kart płatniczych i 2 miliardy przelewów elektronicznych.
  • Płatności bezgotówkowe stają się w Polsce powszechne. Każdy przedsiębiorca, który chce rozsądnie prowadzić swoją działalność musi mieć tego świadomość. Dostosowanie się do zmian zachodzących na rynku staje się koniecznością. Przyjmowanie płatności bezgotówkowych nie jest już technologiczną ciekawostką skierowaną do wąskiej grupy, zazwyczaj młodych klientów. Staje się standardem, którego oczekują sami klienci. Wielu z nich nie wyobraża już sobie płacenia za zakupy gotówką. Fakt, czy w jakimś miejscu można dokonać płatności bezgotówkowo, staje się dla dużej grupy klientów podstawowym kryterium, czy w ogóle zrobić w nim zakupy.

Oszczędności

  • Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że z przyjmowaniem płatności bezgotówkowych wiążą się same koszty (np. konieczność ponoszenia opłat na rzecz operatora), a wszystkie ewentualne zalety mają charakter bardzo abstrakcyjny i niematerialny (np. uwolnienie czasu pracowników do tej pory zajętych wydawania reszty). Nic bardziej mylnego!
  • Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, obsługa płatności bezgotówkowych jest tańsza niż obsługa gotówki. Nie trzeba ponosić kosztów transportu gotówki do banku i jego ochrony. Przy płatności bezgotówkowej nie istnieje obawa, że pracownik pomyli się w wydawaniu reszty. Klient nie ma możliwości zapłaty sfałszowanymi banknotami, które narażą Cię później na straty. Przyjmując płatności bezgotówkowe możesz znacznie mniej martwić się, że kasa fiskalna będzie celem ataku złodziei, zmniejsza się również cena ubezpieczenia lokalu.

Wzrost zadowolenia klienta

  • Z badania Mastercard wynika, że 71% polskich konsumentów wyraża niezadowolenie z powodu kolejek do sklepowych kas, a dla niemal co drugiego z nich (47%) jest to najbardziej frustrujący element zakupów, głównie ze względu na stratę czasu. 46% konsumentom zdarza się też w ogóle zrezygnować z zakupów, gdy widzi zbyt długie kolejki do kas.
  • Płatności bezgotówkowe bardzo przyspieszają cały proces zakupów. Transakcja przebiega szybko i sprawnie, sprzedawca nie musi szukać reszty, a klient szybciej realizuje proces zakupów. Dziś przyjmowanie płatności bezgotówkowych staje się standardem, którego większość klientów po prostu oczekuje od sprzedawców. Jeśli klient nie może zrealizować w Twojej firmie transakcji bez użycia gotówki, ryzykujesz nie tylko zmniejszenie jego zadowolenia – ryzykujesz, że już nigdy się u Ciebie nie pojawi.

Dodatkowe źródło przychodów

  • Posiadanie terminala płatniczego pozwala uzyskiwać dodatkowe przychody. Terminal płatniczy nie służy tylko do przyjmowania płatności kartą – przy jego pomocy użytkownicy płatności bezgotówkowych mogą wypłacić niewielkie kwoty gotówki, opłacić rachunki albo doładować telefon. Za każdym razem, kiedy klient skorzysta z takiej usługi, posiadacz terminala zarabia na prowizji. O tym, jakie usługi dodatkowe można świadczyć przy wykorzystaniu terminala płatniczego, decyduje umowa z jego operatorem. Zestawienie usług oferowanych przez poszczególnych operatorów znaleźć można w porównywarce ofert pl.
  • Świadczenie usług dodatkowych pozwala znacząco obniżyć comiesięczne rachunki od operatora. W skrajnych przypadkach może nawet zdarzyć się tak, że zarobisz w ten sposób więcej niż będziesz musiał zapłacić prowizji operatorowi. Dokładne przedstawienie możliwości zarabiania na świadczeniu usług za pomocą terminala można znaleźć w tym tekście.

Wzrost obrotu i pozyskanie nowych klientów

  • Z badań wynika, że klienci używający kart płatniczych są bardziej skłonni do płacenia dużych kwot niż klienci, którzy kart nie używają. To zupełnie naturalne: dokonując płatności bezgotówkowych mamy tak naprawdę dostęp do całego naszego kapitału zgromadzonego na odpowiednim rachunku, a płacąc gotówką, jesteśmy ograniczeni wyłącznie do kwoty, jaką akurat posiadamy w portfelu. Sprawia to, że obroty punktów, które przyjmują płatności bezgotówkowe, są sporo wyższe od tych, które ograniczone są wyłącznie do przyjmowania zapłaty w gotówce. Według danych NBP, średnia wartość transakcji zrealizowanej przy użyciu karty wynosi 140 zł.
  • Trzeba również pamiętać, że świadczenie usług dodatkowych daje szansę na przyciągnięcie do Twojego sklepu nowych klientów, którzy przy okazji mogą zrobić w nim zakupy, a być może nawet zostać stałymi klientami. Według badania Mastercard, coraz częściej wypłata gotówki ze sklepowej kasy (tzw. cashback lub „Płać kartą i wypłacaj”) staje się głównym motywem wizyty klienta w sklepie, który tylko przy okazji robi w nim małe zakupy. Każda osoba, która pojawia się w Twoim punkcie w celu skorzystania z którejś z usług, jakie można świadczyć za pomocą terminala, jest potencjalnym klientem i może przyczynić się do wzrostu obrotu.

Komfort pracowników

  • Rozpoczęcie przyjmowania płatności bezgotówkowych przez Twoją firmę to świetna wiadomość także dla pracowników, których zatrudniasz. Przede wszystkim, znacząco przyspiesza ono proces obsługi klienta. W wielu przypadkach zwalnia również Twoich pracowników z pochłaniających czas i energię czynności takich czekanie, aż klient znajdzie odpowiednią kwotę w gotówce czy wydawanie reszty. Zaoszczędzony czas pracownicy mogą przeznaczyć na inne zadania.

Zachowanie konkurencyjności

  • Brak terminala płatniczego jest jednym z głównym powodów, dla których klienci rezygnują z zakupów w danym sklepie. Wielu z nich już wchodząc do sklepu zakłada, że będzie mogło przeprowadzić w nim transakcję bezgotówkowo. Jeżeli w trakcie zakupów – albo nawet już przy kasie – dowiedzą się, że niestety, ale nie będzie to możliwe, można być pewnym, że nieprędko już do tego sklepu wrócą.
  • Tymczasem świat, zwłaszcza ten biznesowy, nie znosi próżni. Miejsca, których nie zajmą jedne firmy, przejmą inne. Jeżeli w okolicy znajdują się dwa punkty oferujące podobny asortyment – np. spożywcze – pewnym jest, że więcej klientów, a co za tym idzie, większe obroty, posiadać będzie ten sklep, w którym możliwe jest dokonywanie płatności bezgotówkowych.
  • Wprowadzenie płatności bezgotówkowych do biznesu stacjonarnego jest warunkiem zachowania konkurencyjności. Tylko w ten sposób nie dojdzie do utraty przez niego klientów na rzecz tych punktów, które oferują podobne usługi, ale są znacznie bardziej otwarte na klienta i jego potrzeby – w tym przypadku: dokonywanie płatności środkami innymi niż gotówka.

Podsumowanie

Korzyści z akceptacji płatności bezgotówkowych wielokrotnie przewyższają jej koszty. Przyjmowanie płatności bezgotówkowych pozwala otworzyć się na zupełnie nowe możliwości rozwoju biznesu. Zmieniające się zachowania konsumentów, którzy coraz większą część swoich zakupów dokonują bezgotówkowo, powodują, że obsługa takich płatności przez punkty handlowo-usługowe staje się rynkowym standardem. Jeśli więc przeprowadzanie transakcji bez użycia gotówki nie jest jeszcze możliwe w Twojej firmie, to najwyższa pora, aby to zmienić.