Fakty i mity dotyczące płatności bezgotówkowych.

Wokół dokonywania płatności bez użycia gotówki narosło wśród polskich przedsiębiorców wiele mitów. Poniżej konfrontujemy z rzeczywistą pięć najpopularniejszych mitów dotyczących płatności bezgotówkowych.

Mit: Płatności bezgotówkowe są drogie.

Fakt: Płatności bezgotówkowe są tańsze niż gotówka.

  • Źródłem mitu może być powszechne przekonanie o wysokich stawkach opłaty interchange, czyli prowizji naliczanej od każdej transakcji przez bank, który wydał kartę płatniczą. Faktycznie, jeszcze kilka lat temu opłaty interchange sięgały w Polsce nawet 1,7% wartości transakcji realizowanej przy użyciu karty płatniczej i były jednymi z najwyższych w całej Unii Europejskiej. Unijni prawodawcy doszli jednak do wniosku, że taka wysokość opłat hamuje rozwój rynku płatności bezgotówkowych i wprowadzili prawo, na mocy którego opłata interchange w państwach UE nie może przekraczać 0,2% wartości transakcji dokonanej kartą debetową i 0,3% kartą kredytową. Spowodowało to znaczącą obniżkę kosztów, jakie muszą ponosić firmy akceptujące płatności kartą. Na obniżanie cen wpływa również duża konkurencja między operatorami działającymi na rynku.
  • Płatności bezgotówkowe pozwalają zaoszczędzić na kosztach obsługi gotówki – jej transportu do banku i ubezpieczenia. Zminimalizowane zostaje ryzyko kradzieży. Poza tym, na mocy umów z operatorami, posiadacze terminali płatniczych mogą za ich pomocą świadczyć swoim klientom dodatkowe usługi, takie jak np. wypłaty niewielkich kwot gotówki cashback i doładowania telefonów. Za zrealizowanie każdej z takich usług otrzymują oni prowizję. Usługi dodatkowe są więc dla akceptantów szansą na dodatkowy zarobek i zmniejszenie kwoty, jaką muszą oni okresowo płacić na rzecz operatora. W skrajnym przypadku możliwe jest nawet, że zyski ze świadczenia usług dodatkowych będą wyższe niż koszty akceptacji kart!

Mit: Płatności bezgotówkowe są niebezpieczne.

Fakt: Płatności bezgotówkowe są o wiele bardziej bezpieczne niż obsługa gotówki.

  • Przy płatnościach bezgotówkowych zmniejsza się ilość gotówki w kasie, a tym samym ryzyko kradzieży. Nie jesteś też już narażony na straty w wyniku działania oszustów, którzy dokonują płatności fałszywymi banknotami i monetami. Nie istnieje ryzyko błędnego wydania reszty w zbyt dużej wysokości. Klienci mają zagwarantowaną możliwość szybkiego i skutecznego reklamowania dokonanych transakcji, zaś operatorzy oferują ciągle silniejsze, dodatkowe standardy zabezpieczeń płatności.
  • Nowoczesne internetowe płatności bezgotówkowe minimalizują również ryzyko błędnego wprowadzenia danych do formularza przelewu – a w konsekwencji przekazania środków niewłaściwej osobie (funkcja autouzupełniania formularza przy szybkich przelewach „pay-by-link”). Wiele z płatności mobilnych opartych jest o jednorazowe kody krótkoterminowe, ważne przez ok. 2 minuty, których przechwycenie i wykorzystanie na własny użytek jest w tak krótkim czasie mało możliwe. Ciągłe wprowadzane są nowe, innowacyjne rozwiązania mające na celu ochronę danych osobowych i transferowanych środków – np. Mastercard zaprezentował niedawno kartę biometryczną nowej generacji.

Mit: Akceptowanie płatności bezgotówkowych jest skomplikowane.

Fakt: Trudności związane są tylko z wyborem odpowiedniej oferty operatora.

  • Wbrew obiegowej opinii, korzystanie przez pracowników firm z terminali płatniczych nie jest trudne i zawsze poprzedza je szkolenie zrealizowane przez przedstawicieli agenta rozliczeniowego. Z kolei w przypadku płatności dokonywanych w Internecie, trudności – zwłaszcza gdy nie ma się odpowiednich umiejętności informatycznych – może nastręczać integracja platformy internetowej, w ramach której działa sklep, z modułem płatności. W praktyce, przedsiębiorcy prowadzący takie punkty otrzymują dokładną instrukcję integracji platformy ze modułem płatności.
  • Znacznie więcej problemów możesz napotkać przy poszukiwaniach odpowiedniego operatora płatności bezgotówkowych, który przygotuje dla Ciebie indywidualną ofertę w pełni dopasowaną do prowadzonej przez Ciebie działalności. Na rynku działa wielu operatorów, posiadających niezwykle zróżnicowaną ofertę. Bez odpowiedniego doświadczenia i wiedzy, na co zwracać uwagę w trakcie negocjacji, możesz zawrzeć umowę, która nie tylko nie będzie zawierała satysfakcjonujących warunków współpracy, ale i podniesie z powodu niedopasowania Twoje koszty związane z akceptacją płatności bezgotówkowych.
  • W celu pokonania tych problemów powstała strona compay.pl. Poza praktycznymi poradnikami, które kompleksowo przeprowadzą Cię przez proces poszukiwania i wyboru operatora, znajdziesz na niej aktualne zestawienie ofert operatorów i będziesz mógł za jej pomocą nawiązać z nimi kontakt. W ten sposób zwiększa się szansa, że uda Ci się zawrzeć umowę w pełni dopasowaną do Twoich potrzeb.

Mit: Płatności bezgotówkowe nie są jeszcze zbyt popularne.

Fakt: Płatności bezgotówkowe dynamicznie się rozwijają.

  • Według danych Ministerstwa Rozwoju, jeszcze 10 lat temu płatności bezgotówkowe stanowiły zaledwie 2% wszystkich płatności, obecnie wskaźnik ten sięga już niemal 25%. Tempo rozwoju rynku płatności bezgotówkowych w Polsce należy do najwyższych w UE. W użyciu znajduje się już blisko 38 milionów kart płatniczych, za pomocą których dokonano w samym tylko II kwartale 2017 r. 1,2 miliarda transakcji. 6 milionów Polaków korzysta z aplikacji bankowych umożliwiających przeprowadzanie płatności mobilnych. 54% użytkowników internetu w Polsce wykorzystało go w ciągu poprzednich sześciu miesięcy do zrealizowania za jego pomocą zakupów.
  • Dokonywanie płatności bez użycia gotówki staje się standardem nie tylko w sklepach internetowych, ale i stacjonarnych. Klienci, odwiedzając jakiekolwiek punkty handlowo-usługowe, coraz częściej zakładają, że przeprowadzenie transakcji bezgotówkowej będzie w nich możliwe. Z badań Mastercard wynika, że 61% Polaków chciałoby mieć możliwość płacenia bezgotówkowo w każdym sklepie. Taki stan rzeczy stanowi wielkie wyzwanie dla przedsiębiorców. Po pierwsze, ci z nich, którzy jeszcze nie wprowadzili akceptacji płatności bezgotówkowej, powinni zrobić to jak najszybciej, bo ryzykują utratę klientów na rzecz konkurentów, którzy umożliwią im bardziej elastyczne regulowanie swoich rachunków. Po drugie, ci operatorzy, którzy przyjmują już płatności bezgotówkowe, powinni stale obserwować rynek i sprawdzać, jak pojawiają się na nim nowości. Technologia rozwija się bowiem tak szybko, że nieustannie pojawiają się nowe rozwiązania , które pozwalają jeszcze lepiej spełniać oczekiwania klientów, a tym samym poprawiać ich zadowolenie z korzystania z usług firmy. Jeszcze kilka lat temu większości z obecnie istniejących rozwiązań płatniczych zwyczajnie nie było – tak samo za kilka lat dostępne na rynku będą metody płatności, które obecnie jeszcze nawet nie istnieją.

Mit: Administracja publiczna nieufnie podchodzi do nowoczesnych metod płatności.

Fakt: Administracja publiczna należy do największych zwolenników płatności bezgotówkowych.

  • Państwo entuzjastycznie podchodzi do rozwoju rynku płatności bezgotówkowych i wspiera inicjatywy, które mają na celu ich upowszechnienie. Rozwój płatności bezgotówkowych pozwala mu bowiem skuteczniej walczyć z szarą strefą i oszustwami skarbowymi. Trudniej jest je ukryć, gdy przeprowadzane są bez użycia gotówki, po transakcjach bezgotówkowych zawsze zostaje bowiem w sieci jakiś ślad (co jest zresztą podstawą ich bezpieczeństwa).
  • W Ministerstwie Rozwoju dopracowywane są rozwiązania programu wsparcia obrotu bezgotówkowego, w ramach którego udzielane będą przedsiębiorcom planującym dopiero rozpocząć akceptację płatności bezgotówkowych dotacje na zakup terminala, a także opłacane będą wszystkie opłaty należne operatorowi przez pierwszy rok od włączenia się takiego przedsiębiorcy do systemu płatności bezgotówkowych. Ma w tym pomóc powołana niedawno przy wsparciu najważniejszych przedstawicieli sektora płatności bezgotówkowych Fundacja „Polska Bezgotówkowa”.

Podsumowanie

Mity dotyczące płatności bezgotówkowych są głęboko zakorzenione w głowach polskich przedsiębiorców, którzy znacznie wolniej niż konsumenci przekonują się do zalet obrotu bezgotówkowego. Według danych NBP, obecnie w Polsce znajduje się niecałe 600 tys. terminali POS. Ponad 430 tys. punktów handlowo-usługowych przystosowane jest do akceptacji kart płatniczych. Jeśli nie posiadasz jeszcze takiej możliwości, warto, żebyś zapoznał się z korzyściami, jakie przedsiębiorca może uzyskać z przyjmowania płatności bezgotówkowych.